وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

کتابخانه امام حسین (ع) روستای بورنگ
وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

کتابخانه امام حسین (ع) روستای بورنگ

برگزاری مسابقه کتابخوانی به مناسبت دهه فجر

 

کتابخانه امام حسین (ع) برگزار می کند

مسابقه مکتوب کتابخوانی  کتاب



به مناسبت دهه فجر


ویژه عموم علاقه مندان


تاریخ ارسال پاسخنامه


25 بهمن ماه 94

مسابقه

 

1-     نویسنده کتاب لحظه های انقلاب کیست؟

الف- اکبر خلیلی                                     ب-  محسن خرسندی

ج‌-     محمود گلاب دره یی                          د- هیچکدام

2-        کدامیک از موارد زیر جزء آثار محمود گلاب دره یی نمی باشد؟

الف- سگ کوره پز خانه                         ب- پرکاه

ج-روایت های من                          د- هیچکدام

3-     کدامیک از شعارهای زیر مربوط به دوران انقلاب می باشد؟

الف- سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن      ب- نصرمن الله و فتح قریب، چشماتو واکن ندهندت فریب

ج‌-     آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ نو ، خون شهیدان ما می چکد از چنگ تو    

د- گزینه الف و ب

4-     سالروز تبعید امام خمینی چه روزی بود؟

        الف- 15 خرداد57                                         ب-  13 آبان                               

ج‌-     12 آذر 58                                         د- هیچکدام

5-     بیان کتاب لحظه های انقلاب چگونه بیانی است؟

الف- داستان کوتاه       ب- رمان وار                 ج- شبه رمان                            د- گزیبه ب و ج

                        

                 

              پاسخ

سوال

الف

ب

ج

د        

سوال1

 

 

 

 

سوال2

 

 

 

 

سوال3

 

 

 

 

سوال4

 

 

 

 

سوال5

 

 

 

 

       




نقد کتاب لحظه های انقلاب

جلسه نقد کتاب لحظه های انقلاب دهه فجر 94 

با سلام و صلوات برمحمد و آل محمد(ص)
نام کتاب: : لحظه های انقلاب 
نویسنده: سید محمود گلابدره ای 
تاریخ چا پ :92 
ناشر: عصر داستان

چاپ: دوم
  
برگزاری جلسه نقد با همکاری یکی از حلقه های برگزیده بسیج خواهران روستا
کل شرکت کنندگان:16زن
تبلیغات و اطلاع رسانی از طریق تابلو اعلانات و  وبلاگ کتابخانه

محل برگزاری : کتابخانه عمومی امام حسین (ع) بورنگ

 

ارائه ی نقد
  
سید محمود گلابدره‌ای در سال ۱۳۰۸ در محله گلابدره منطقه شمیران شهر تهران به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات متوسطه، برای تحصیل در رشته ادبیات به دانشگاه ادبیات دانشگاه تهران وارد شد؛ اما تحصیلش را نیمه‌‌کاره رها کرد. سپس در دانشگاه بین‌المللی لندن در رشته ادبیات انگلیسی درس خواند و در همان دوران با زنی سوئدی ازدواج کرد. گلابدره‌ای با انتشار رمان «سگ کوره‌پز» در اوایل دهه ۴۰ وارد عرصه نویسندگی شد و از آن زمان چندین کتاب در زمینه ادبیات داستانی و رمان از وی منتشر شد. نخستین داستان کوتاهش هم در مجله صبح امروز در سال ۱۳۴۱ چاپ شد. وی به گفته خودش، بیش از ۱۰ سال از زندگی‌اش را در آمریکا به صورت خیابان‌خوابی گذراند و ایالت‌های مختلف این کشور را با پای پیاده طی کرد که حاصل آن کتابی است چند جلدی به نام «۱۰ سال هوملسی آمریکا». وی سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۷ را در انگلستان به سر برد و پس از آن به ایران آمد و تا ۱۳۶۵ به حرفه‌های گوناگون پرداخت. «صحرای سرد» رمان دیگر گلابدره‌ای است که در سال ۶۲ منتشر شد. این رمان داستان زندگی هنرمندی مشهور و نوازنده تار است که از همسرش جدا شده، چهار فرزند دارد و در عروسی‌های شمیران تار می‌زند و آواز می‌خواند. سید محمود گلابدره‌ای مرداد سال ۱۳۹۱ در سن ۸۳ سالگی و بعد از گذراندن یک دوره‌ بیماری در منزلش در شهر تهران از دنیا رفت.
سید محمود گلابدره ای از نویسندگان توانایی است که کار خود را از قبل انقلاب شروع کرده است .او کتاب لحظه های انقلاب را به شکل گزارشی از حوادث آن روزها نگاشته است  و به معنای واقعی تلفیقی از روایت و قصه نویسی دارد و نکته قوی که در این کتاب مشاهده می شود نزدیک بودن به واقعیات است.این کتاب مستند گونه ای است از لحظه های اسطوره ای انقلاب مردم ایران که نویسنده با تمام گوشت و خون و عصب خود شخصا آزموده است. نویسنده سعی کرده با حفظ امانت و صداقت، تا آنجا که خود ناظر عینی حوادث بوده وقایع انقلاب را نقل کند. توانایی نویسنده در به تصویر کشیدن حوادث و بیان  اضطراب ها ، شادیها، ستودنی و نشان از توان بالای نویسنده در ارائه ی تصویرهایی است که خود شاهد آن بوده است. این کتاب همه انقلاب نیست و پیش از 17 شهریور و تا انتصاب بازرگان ادامه دارد و تصاویر  زیبایی  به نمایش می گذارد که ما را به آن روزگار می برد. مطالعه ی این کتاب برای جوانان امروز در شناخت چگونگی انقلاب و رخداد های آن زمان بسیار مفید است زیرا آنان اطلاعی چندانی از حوادث دوران انقلاب ندارند و داستان های این کتاب آنان را به نوعی  با حال وهوای آن روزها آشنا می کند ونقش جوانان وقشر های مختلف جامعه به خصوص دانشجویان را در شکل گیری انقلاب نشان می دهد. از دیگر ویژگی خای برجسته کتاب لحظه‌های انقلاب این است که با تسلط تاریخی دقیقی نوشته ‌شده که در آن گرماگرم مبارزه عجیب به نظر می‌رسد. نویسنده از هر فرصتی برای برگشت به گذشته استفاده می‌کند و بارها به مسیر طولانی مبارزهء مردم ایران نظر می‌افکند. از تحریم تنباکو تا بیست و هشت مرداد را به دفعات مرور می‌کند و اشتباهات قبلی را برمی‌شمرد و از نهایت دل آرزو می‌کند که این بار آن اشتباهات تکرار نشوند. گاهی حتی به دلهره و اندوه دچار می‌شود و با تردید به آیندهء انقلاب نگاه‌میکند. بعد به خودش دلداری می‌دهد که اگر امام خمینی رهبر این انقلاب است آن اشتباهات تکرار نمی شود. و باز شروع می‌کند به راز و نیاز با رهبرش که حالا در نوفل لوشاتوی پاریس است. از عشقش به این مرد خدا می‌گوید و میگوید مبادا سرت کلاه بگذارند! بارها و بارها پیش خودش با خمینی نجوا می‌کند و میگوید خدا تو را از کجا برای ما رسانده؟! مبادا با وعده‌هایشان گولت بزنند! از امید ملت ایران به رهبرشان می‌گوید و از تفاوت خمینی با دیگر مراجع تقلید که یکی شاه را نصیحت کرده و دیگری گفته مردم نیایند توی خیابان‌ها! از دیوارهای پر از اعلامیهء شهر می‌گوید که هر جا دیدی عده‌ای جمع شده‌اند می‌فهمی دارند اعلامیهء خمینی را می‌خوانند و باقی اعلامیه‌ها خریداری ندارد. جوانی که آمد و اعلامیهء یک حزب تازه تاسیس را روی اعلامیه امام خمینی چسباند نزدیک بود در دستان مردم تکه پاره شود.

«لحظه‌های انقلاب» انقلاب را نقطه نهایی یک سیر تاریخی و یک مبارزه اجتماعی طولانی مدت نشان می‌دهد که نه از ۱۷ شهریور ۵۷ و نه حتی از ۱۵ خرداد ۴۲ که از مشروطه آغاز شده‌است.

کتاب لحظه های انقلاب روایتی است ناب از لحظه های مبارزات مردم ایران برای پیروزی انقلاب اسلامی در واپسین روزهای رژیم شاهنشاهی. مبارزی که بعد از 10سال سکونت درآمریکا با همسر سوئدی ودوفرزند پسرش به ایران آمده و حالا هر روز برای تظاهرات از کرج به تهر ان  آمده و به عنوان یک مبارز عادی ، لحظه لحظه جنایتهای شاه و تلاش مبارزین انقلاب را به تصویر میکشد. او بدون ترس از اینکه شاید این انقلاب پیروز نشود ، این کتاب راهمچنان مینویسد و در تاریخ 23 بهمن 57 آخرین صفحه این کتاب را به نگارش در می آورد. او دراین دوران با بی کاری و فقر و کم پولی ونگرانی همسرش دست وپنجه نرم می کند و لی با این حال مصمم درمبارزات شرکت می کند.

 

 

 

 

رویداد های 17 بهمن 1357

 

- امام خمینی در سخنان خود گفتند: کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس‌العملی مثبت داشته باشند.

۲- در پاسخ به پیام‌های تشکر از سوی مردم و یا شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به مناسبت ورود حضرت امام به کشور، از سوی ایشان پیام تشکری خطاب به عموم انتشار یافت.

۳- بازرگان موقتا از رهبری نهضت آزادی کناره‌گیری نمود و به مدرسه علوی نقل مکان کرد.
تذکر: در حکم نخست وزیری حضرت امام از وی خواسته شده بود تا بدون واسبتگی حزبی و گروهی به پست نخست وزیری اشتغال یابد.

۴- دکتر سعید، رییس مجلس شورا، در جلسه امروز مجلس اظهار داشت: بازگشت حضرت‌ آیت‌الله العظمی خمینی، مرجع عالیقدر تشیع را به خاک وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش آمد می‌گویم.

 

برخی از رویداد های 12 بهمن ..

 


1 - حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند.

۲- امام خمینی پس از اقامه نماز در کف هواپیما، روی دو پتو با آرامش خوابیدند. این در حالی بود که همه علاقمندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فوردگاه تهران، نگران ساخته بود.

۳- با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. مستقبلین با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشک‌های مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری کردند.

۴- حضرت امام طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می‌کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی‌توانم جبران کنم. ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند. ایشان سپس از آنجا عازم بهشت زهرا شدند.

5- وجود سرمای زمستان، دیشب هزاران مشتاق زیارت حضرت امام، در مسیر حرکت ایشان خوابیدند.

6- شهرهای کشور در شادی ورود امام، غرق نور و گل و فریاد بود.

7-شاپور بختیار در آستانه ورود امام خمینی پیامی انتشار داد. وی در پیام خود مردم را نسبت به ادامه اعتراضات و تظاهرات، خصوصا در روز ورود حضرت امام، تهدید کرد.