وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

کتابخانه امام حسین (ع) روستای بورنگ
وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

وبلاگ کتابخانه امام حسین (ع) بورنگ

کتابخانه امام حسین (ع) روستای بورنگ

معرفی کتاب « غنچه دلتنگ»

کتاب «غنچه دلتنگ» که نوشته حسین سیدی و توسط انتشارات دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است روز دوشنبه مورخ 30/2/98 در محل کتابخانه امام حسین(ع) و در جمع اعضای نوجوان کتابخانه معرفی شد.

این کتاب در چهار فصل به معرفی زندگی ظاهری امام حسن مجتبی علیه‌السلام و نیز سیره و سنّت ایشان پرداخته و به برخی از روایات ایشان نیز اشاره کرده است. و مروری بر زندگانی، شخصیت و فضایل امام حسن مجتبی(ع) و حوادث مهم دوران امامت آن امام است. در این کتاب نخست  به توصیف اوصاف ظاهری امام حسن مجتبی(ع) پرداخته شده و سیمای آن امام و نیز آراستگی ظاهر و چهره ایشان توصیف شده است. آنگاه به برخی از مکارم اخلاقی آن امام اشاره نموده و ابعادی از فروتنی آن امام، سخاوت ایشان، کرم و عفو او نسبت به دیگران، حلم و مدارای آن امام در قبال مخالفان و دشمنان خویش، جوانمردی، خوش‌خلقی، راستگویی، سیاست‌مداری، فعالیت‌های اقتصادی، پاکدامنی، پارسایی، خاموشی، دوراندیشی، خردورزی، بزرگواری، شجاعت و دلیری، دانشوری، مدیریت، مظلومیت، نیکوکاری، خداباوری، عبادت، زهد، نیایش، گشاده‌‌دستی، خدمات اجتماعی، دین‌باوری، همسایه‌داری و برخورد ملاطفت‌آمیز امام حسن مجتبی در قبال همه مردم را بیان کرده است.

 در واقع این اثر جلد چهارم از مجموعه‌‌ای چهارده ‌جلدی است که هر یک به روایتی نو از سبک زندگی معصومین علیهم‌السلام پرداخته استاین کتاب برای مخاطبان خود نگاهی نو به زندگی و شخصیت امام حسن (ع) را به تصویر می‌کشد. نویسنده برای نگارش این اثر به بیش از ۵۰۰ منبع مراجعه کرده و از ۲۲۹ عنوان آن‌ها بهره گرفته است، این کتاب به دلایلی متمایز از سایر آثار مشابه است چراکه نویسنده در تلاش بوده تا در این کتاب براساس منابع، یک سبک زندگی را ترسیم کند به این معنی که نکات مطرح‌شده درباره معصومین (ع) را به گونه‌ای به کار گرفته که در زندگی امروز خواننده تاثیر داشته باشدیکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کتاب نثر بسیار روان آن است و در نهایت اختصار مطالب که خواندن کتاب را برای عموم آسان‌تر می کند.

عناوین فصول این کتاب عبارت‌اند از: خویشتن؛ مباحثی پیرامون زندگی شخصی و خصوصیت اخلاقی و رفتاری امام حسن (ع)، خداوند؛ مباحثی ناظر بر رابطه امام حسن (ع) با خداوند، ایمان‌پذیری، حج‌گذاری، روزه‌داری و...، دیگران؛ مباحثی در مورد نوع برخورد امام با اقشار مختلف جامعه اعم از خدمتکاران، خویشاوندان، ایتام، دشمنان، ستمگران و سخن‌چینان و در فصل پایانی نکاتی پیرامون سبک زندگی و عملکرد امام حسن (ع) در مواجهه با طبیعت بیان شده است.

در این مجموعه سعی می‌شود مسائل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست‌ویکم چگونه اهل بیت(ع) می‌توانند الگو باشند و چگونه آنها می‌توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند.

مطالعه‌ی این کتاب به افرادی که قصد دارند در زمانی کوتاه به اجمالی از زندگانی و شخصیت امام دوم دست پیدا کنند و البته از منابع معتبری بهره ببرند، توصیه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.